گرده زنبور عسل حاوی انتی اکسیدان ها و ریز مغذی های فراوان

مکمل گرده زنبور عسل برای ورزشکاران

متخصصان توانسته اند تا حدود زیادی مشخص کنند که چه ترکیباتی در گرده زنبور وجود دارد. اما واقعا این ترکیبات با چه مکانیزمی ورزشکاران مفید هستند؟

گرده زنبور عسل یک مکمل ورزشی بسیار پرطرفدار است، اما اکثر ورزشکاران حتی کسانی که گرده زنبور را در رژیم غذایی خود قرار داده اند به درستی نمی دانند که این گرده چه ترکیباتی دارد و چرا برای آنها فایده دارد.

آنها معمولا می گویند: «گرده به من انرژی می دهد.» این یک گزارش معمول از ورزشکارانی است که از گرده برای تقویت عملکرد خود در ورزش هایی با شدت زیاد، متوسط و حتی کم استفاده می کنند.

قهرمان های دو میدانی جهانی از گرده زنبور استفاده می کنند، همچنین دوندگان ماراتن مسابقات جهانی و ورزشکاران تفریحی نیز گرده را در برنامه خود قرار می دهند. این مکمل به عنوان ماده ای که سبب ریکاوری سریع پس از ورزش شدید می شود نیز تبلیغ می شود.

آیا همه این ها خواب و خیال است؟ آیا اثر گرده زنبور فقط در حد دارونما است؟ یا واقعا واقعیت هایی در مورد این مکمل طلایی رنگ وجود دارد؟

اخیراً دانشمندان آزمایشگاهیدر اسپانیا گرده زنبور عسل را به طور کامل آنالیز کرده اند.  آنها 15 ترکیب کلیدی را در گرده شناسایی کردند. مهمترین این مواد، گلیکوزیدهای فلاونوئیدی هستند ترکیباتی شبیه شکر با ساختار حلقه ای که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند. فنل های مهم درون گرده، روتین و کوئرستین نام دارند که اخیراً مورد توجه بسیاری از مطبوعات قرار گرفته اند.

فنل ها بیش از 0.85 g و فلاونوئیدها بیش از 0.35 gوزن گرده زنبور را در هر 100 گرم تشکیل می دهند. این گزارش بسیار جالب است؛ چون به طور سنتی متخصصان ورزش و تغذیه معمولا بر این باور بودند که گرده زنبور عسل عمدتا از ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه تشکیل شده اند و توجه کمی به محتوای فلاونوئید آن داشته اند.

گرده زنبور مکمل مورد علاقه ورزشکاران

گرده زنبور مکمل مورد علاقه ورزشکاران

کوئرستین یکی از مهمترین فلاونوئیدهای گرده زنبور عسل در واقع یک رنگدانه گیاهی است که علاوه بر گرده، در بسیاری از غذاها وجود دارد: پیاز، سیب، توت، چای و مرکبات، تعدادی از این غذاها هستند. در ابتدا تصور می شد فلاونوئیدها ویتامین هستند و به آنها نام هایی مانند ویتامین P و ویتامین C2 داده شده بود. کوئرستین می تواند به عنوان یک مکمل مستقل یا به عنوان بخشی از سایر فلاونوئیدها و مواد آنتی اکسیدان فروخته شود.

کوئرستین برای درمان آلرژی استفاده شده است و گفته می شود مانند آنتی هیستامین عمل می کند. این ادعایی است که برخی مطالعات آزمایشگاهی آن را تأیید می کنند. در واکنش آلرژیک، بدن هیستامین تولید می کند که سبب عطسه، آبریزش بینی، کهیر، خارش و غیره می شود. برخی از طرفداران کورستین ادعا می کنند که این ماده موثرتر از آنتی هیستامین های معمولی است و باعث خواب آلودگی نمی شود. البته تا کنون هیچ مطالعه ای منتشر نشده که شواهد آن، موید این موضوع باشد.

گرده زنبور بسته بندی شده

گرده زنبور بسته بندی شده

برخی از طرفداران کوئرستین ادعا می کنند این ترکیب از بیماری قلبی و سرطان جلوگیری می کند و در واقع برخی از محققان معتقدند که کوئرستین  همان ماده جادویی است که سبب می شود شراب قرمز از قلب محافظت کند. با این وجود، هنوز هیچ مدرک علمی محکمی برای تأیید این موضوع وجود ندارد.

گفته می شود کوئرستین و روتین با هم باعث افزایش استحکام مویرگ ها  و تنظیم نفوذپذیری آنها می شوند. تصور می شود که آنها به ویتامین C در حفظ سلامت کلاژن کمک می کنند (کلاژن عنصر ساختاری اصلی تاندون ها و رباط ها را تشکیل می دهد.) و ممکن است برای جذب مناسب و استفاده از ویتامین C ضروری باشند. همچنین تصور می شود که کورستین و روتین از تخریب ویتامین C در بدن توسط اکسیداسیون جلوگیری می کند و به محافظت در برابر خونریزی در رگ های خونی کوچک و پارگی بافت های همبند کمک می کند.

آیا ورزشکاران به خاطر خواصی که شنیده اند، فکر می کنند گرده گل زنبور عسل تاثیر شگفت انگیزی روی آنها دارد؟ یا واقعا این تاثیرات واقعی هستند؟

 خوب! گرده کاملاً سالم به نظر می رسند؛ اما آیا فایده منحصر به فردی برای ورزشکاران دارد؟ آیا فلاونوئیدهای موجود در گرده زنبور عسل واقعا می توانند سبب بهبود عملکرد شوند؟ اگر نگاهی دقیق به تحقیقات علمی در این مورد کنیم، نتیجه می گیریم که ورزشکارانی که مکمل گرده را خریداری می کنند بدون شواهد علمی به این کار دست می زنند. اگرچه یک مطالعه استفاده از گرده زنبور عسل را با پیشرفت های زیادی در ظرفیت کار وزنه برداران مرتبط دانسته، با این حال، این موضوع از نظر آماری معنادار نبود.

اثر گرده زنبور بر افزایش هموگلوبین، VO2maxو پتاسیم خون

یکی از مهمترین ادعاهایی که در مورد مکمل گرده زنبور عسل می شود این است که غلظت گلبول های قرمز خون و در نتیجه VO2max را در ورزشکاران افزایش می دهد. اما تحقیقات دقیق انجام شده در مورد شناگران هیچ تغییری در گلبول های قرمز خون، سطح هموگلوبین، هماتوکریت و عملکرد کلی مرتبط با مصرف گرده را نشان نداد.

همچنین ادعا شده است که این محصول با افزایش غلظت پتاسیم خون (گرده مقدار نسبتا زیادی پتاسیم دارد) عملکرد ورزشکاران را بهبود می بخشد، اما تحقیقات نتوانسته است ارتباطی بین مصرف گرده و سطح پتاسیم در ورزشکاران پیدا کند. البته این موضوع عجیب نیست، چون در ورزشکارانی که غلظت پتاسیم خون طبیعی دارند، مصرف پتاسیم اضافی معمولاً فقط منجر افزایش دفع آن در ادرار می شود.

یکی از دقیق ترین تجزیه و تحلیل ها در مورد اثر مکمل گرده زنبور بر ظرفیت ورزشی، چندین سال پیش در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا انجام شد. محققان 18 دونده مرد را به سه گروه تقسیم کرده و آنها را در 12 هفته مورد آزمایش قرار دادند. گروهی روزانه گرده زنبور مصرف می کردند، گروه دیگر از مكمل های پروتئینی استفاده می کردند و گروه سوم دارونما می خوردند.

در طول این 12 هفته، ورزشکاران حدود 70-100 مایل در هفته دویدند. عملکرد آنها در این مدت پیشرفت نسبتاً چشمگیری داشت. علاوه بر این، سطح هموگلوبین خون افزایش یافت اما سطح پتاسیم کمی کاهش یافت.

با این حال، نه مصرف گرده و نه پروتئین تاثیری بر عملکرد، پتاسیم یا هموگلوبین خون نداشت، چون نتایج برای گروه دارونما تفاوتی با نتایج دو گروه درمانی نداشت.

گرده زنبور عسل حاوی انتی اکسیدان ها و ریز مغذی های فراوان

گرده زنبور عسل حاوی انتی اکسیدان ها و ریز مغذی های فراوان

گرده زنبور عسل به صورت کپسول خوراکی تجویز می شود و تا حداکثر 2.7 گرم در روز برای دوره هایی به مدت 12 هفته در مطالعات تحقیقاتی استفاده شده است. هرگونه عوارض جانبی بالقوه ناشی از دوزهای بالاتر از این ناشناخته است. برای اکثر افراد، مکمل گرده زنبور عسل بی خطر است؛ اما با این حال برخی واکنش های آلرژیک جدی گزارش شده است. نگرانی اصلی در مورد مکمل های گرده زنبور عسل، آنافیلاکسی (حساسیت بیش از حد با واکنش های شدید سیستمیک) است. گزارش سردرد، حالت تهوع، اسهال و درد شکم نیز ثبت شده است.

نتیجه نهایی: به نظر می رسد که احتمالا گرده زنبور برای ورزشکاران مفید نیست!

اما به هر حال مکمل گرده زنبور عسل قانونی و کاملاً اخلاقی است. کمیته بین المللی المپیک در حال حاضر گرده زنبور عسل را در لیست مواد ممنوعه خود قرار نداده است.

به هر حال به عنوان یک متخصص تغذیه توصیه می کنم اگر فکر می کنید که گرده زنبور روی علمکرد ورزشی شما موثر است، با خیال راحت آن را مصرف کنید. فارغ از اثرات روانی آن، ممکن است به راستی این گرده تاثیر مثبتی بر عملکرد ورزشی شما داشت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست